fredag 3 augusti 2007

Visste du att delfiner kan trampa ihjäl dig om du klappar dem i ansiktet?

Det blir lite skrivet när termometern jobbar sig upp till 32 (men det känns som 52). Det kanske är hånfullt mot er i Dåligtvädersverige som läser detta, men faktum är att regnperioden tog officiellt slut i förra veckan och 6-dygnsprognosen pekar på fortsatt sol, fortsatt över 30 och fortsatt extrem luftfuktighet. Och det kan faktiskt bli för mycket av det goda. Närmsta pool ligger 1 timme bort med tåg och tar 5500 yen i inträde (hån). Hjärnan funkar inte som den ska. Jag är dum nog att ge mig ut på joggingturer mitt på stekheta förmiddagen (måste stanna ett par gånger och skvätta mig med vatten från ån, som återigen håller på att torka ut). Och efteråt är jag så svag av utmattning att det enda jag orkar göra är att sätta mig i skugga, köpa Starbucks islatte från Lawson och sträckkolla på Veronica Mars (säsong 2). Veronica Mars, min bästa vän, min räddare i värmen. Att gå runt i stan är otänkbart, olidligt. Om det inte vore för detta skulle jag ha berättat om allt konstigt som händer i Japan just nu. T.ex. att det varit val där regeringspartiet blev utskåpat av oppositionen. Men premiärminister Abe sitter kvar och tänker fortsätta på sin valda stig att göra Japan mer krigsbenäget och patriotiskt. Han med plåstren fick dock avgå och Abes dagar verkar ändå vara räknade om man ska tro tidningarna. Personligen är jag mest glad över att de gastande skåpbilarna försvunnit. Ja, vi var ju akvarium också. På Yokohama Hakkeijima Sea Paradise. Så mycket till paradis var det väl inte, men firrarna var fina. Och de hade en nyöppnad utomhusavdelning där man kunde bli trampad på och uppäten av elaka delfiner och jättesälar. I alla fall lät det så när de gick igenom säkerhetsföreskrifterna för oss innan vi fick gå in. Först fick vi en broschyr med alla regler. Sen drog en mikrofonprydd uniformstjej alla reglerna för oss igen. Två gånger för att vara på den säkra sidan. Det tog ca 20 minuter. Sen slussades vi in i ett litet rum och fick se hela säkerhetsköret igen på TV-skärmar i 20 minuter. Ibland är det skönt att inte vara så världsbäst på japanska. Man kan stänga av. Sen gick vi in. Konstaterade att det var move on nothing to see here och lämnade stället efter en kvart. Vad mer har hänt? Jo, man säljer just nu en Hello Kitty gjord av 62 000 Swarowskikristaller inne i Tokyo för 8 miljoner yen. Nån som är spekulant?

Inga kommentarer: