tisdag 15 maj 2007

Är Japan en svensk trend?

Jag får för mig att Japan är hett hemma i Sverige just nu. Det står en massa om Japan i tidningarna. Man sänder radioprogram och TV-program med Japan som tema. Kidsen läser manga, kollar på anime, lär sig japanska och klär sig i cosplay. Eller så är det bara jag som är mer uppmärksam för tillfället. Eftersom jag bor i Japan. Nu senast var det i alla fall Svt-programmet Kobra som körde en Tokyospecial. Kobra gör alltid bra program och detta är inget undantag. Se det på webben från denna sida.

5 kommentarer:

Linnéa sa...

Jag har tänkt precis samma sak så det måste stämma. Great minds think alike, och så vidare..

Mikusagi sa...

Det verkar komma mer och mer, lite lättare att vara jörd nu för man hittar Japan överallt
men jag kan hitta Japan överallt hur som helst.

Det kan ju hända att Japan har kommit in via maten, vi är ju mer medvetna om vad vi äter och Japan skall ju ha det mest hälsosamma köket.

Eller så har vi bara tröttnat på U.S.A.

Sigge sa...

Om Japan är en trend i Sverige så är Hawaii en trend i Japan just nu. Det står "Aloha" på allting och massa restauranger och butiker skyltar med "Hawaii Style", "Hawaiian Dining" osv.

Anonym sa...

Japan har varit på tapeten länge. Fast ändrat form från den mysticism som Hollywood kablade ut på 80-talet med Michael Douglas Black Rain och Sean Connerys bedrövliga Blood Red Sun med Yakuza och svartklädda skinnbikers och geishor. Sedan vidare till den fascination och medvetenheten för, den för oss, exotiska kulturen som kom på 90-talet med Manga, anime, sushi, futon och Hello Kitty, och som vilken sub-kultur som helst så kommer en revival när ungarna växt upp och kan sprida sina barndomsidoler via sina mediajobb. Det snackas mycket Japan nu iof men för svennar kommer Japan för lång tid att vara nära obegripligt, det lilla som sprids hit är nästan obetydlig information..kanske att lite mer Tokyo-guider bubblar upp. Men vi har som vanligt ingen aning här.

Sigge sa...

Sant. Jag tror många som favoriserar Japan men som aldrig varit här någon längre tid (eller ens alls) har en ganska onyanserad bild av landet. Den här fascinationen är dock intressant.