tisdag 8 maj 2007

Uppmaning till Sveriges alla Harajukukids!


Jag har länge velat blogga om det japanska modet. Inte egentligen om det weirdiga Harajukumodet, utan om de där underbara och fina kläderna som finns i japanska klädbutiker. Sånt man aldrig hittar hemma fast man gärna skulle vilja. Det är ju annars mest Harajukumodet som får uppmärksamhet utomlands. Det är de där maskeradkostymerna som folk oftast associerar till när japanskt mode kommer på tal. I Japan är detta med cosplay, decora och gothic lolita m.m. en hel kultur och ett roligt och annorlunda inslag i stadsbilden. Och vad jag förstått sprider sig detta över gränserna och man hittar såklart även anhängare i Sverige. Hoppas kidsen därhemma vågar ta efter och hittar en plats i Stockholm som de kan kalla sin. Ett eget Meji jingu mae där de kan visa upp sig. Kungsan skulle väl passa bra med tanke på körsbärsblommorna och läget. Ge er ut vettja! Show us your stuff!

Men eftersom jag, som jag nämnde inledningsvis, inte tänker blogga om Harajukumodet, utan om det japanska mode som jag gillar, så kan ni, tills dess jag fått tummen ur, kolla in SvD:s artikel om Harajukumodet och spana in bilderna på dessa kreativa och rara töser. Ha ha, slå den kommateringen om ni kan!

5 kommentarer:

Mikusagi sa...

Jag ser hela högar ibland, folk (ungdomar 14-18) som blandar alla kläder och accessoarer fritt, med Hello Kitty-grejer och söta leksaker som hänger överallt.
De ser jag oftast på Centralen... en stund. Sedan försvinner de o.o
Kanske för att de där väktarna inte tycker om att de står i en klunga och är i vägen.

Sigge sa...

Det ska bli kul att se när jag flyttar tillbaka till Sverige någon gång... Hoppas de hittar en annan plats än knarkiga Centralen, så de slipper fösas bort.

Maria ♥ sa...

De brukar mötas upp vid Centralen för att sedan smita vidare till diverse affärer eller fik. Jag har sett några irra runt i Gamla Stan också, kanske just för fikens skull.

Mikusagi sa...

Maria: Eller för SF-bokhandelns skull?

Vad heter dockorna på bilden? Jag tror att jag har en vän som samlar på sådana o.O

Sigge sa...

Mikusagi: det finns många såna typer av dockor här. Just dem på bilden är en Pullip-doll som heter "Cornice". De säljs i Japan av Jun Planning Inc (http://www.junplanning.co.jp/)