onsdag 6 juni 2007

Kackerlackeräckel

"Om en vecka eller så kommer kackerlackorna", upplyste vår granne oss om idag. Äckliga, flygande rackare. Det är tydligen därför vi har screen doors. Finns det ett ord för screen doors på svenska? Varför man inte vet/har det beror kanske på att vi inte har några farliga eller läbbiga insekter i Sverige. Bara myggor. Myggnät har vi. Myggnätsskjutdörrar?

Min alltimeeverfavvofilm:
Tony Montana: Hey, Frank, you're a piece of shit.
Frank Lopez: What are you talking about?
Tony Montana: You know what I'm taking about, you fucking cock(a)roach

6 kommentarer:

CECILIA sa...

"Om en vecka kommer kackerlackorna".

...

Här finns ingen speciell kackerlackeårstid. De är överallt. Ilar snabbt som tusan ut från skafferiet när man öppnar dörren, sitter och lurar på väggklockan i köket och andra gånger ses de till och med springa omkring på stadens gator. Året om.

Sigge sa...

Jag minns det från min tid i Oz. Jag minns särskilt en som satte sig i mitt ansikte under natten när jag sov. Kackerlackschocken har knappt lagt sig ännu. Det är 11 år sen. Jag ogillar bara tre djur: Stora råttor, flugor och kackerlackor. Flugor var det också gott om där nere om jag inte minns fel? De kröp in i öronen och ögonen och näsan... dock fantastiskt land i övrigt!

Anonym sa...

Det finns egentligen bara två djur jag inte gillar, fästingar (vem gör det?) och tyska turister på Mosebacke..finns det skyddsrum i japan? Såna som Sovjet-rädda Sverige byggde på 70-talet? Med pingisbord och bastu (vad skulle man annars göra om det blev atomanfall??), fick man inte lära sig att sätta sig under skolbänken också om man hörde den där världskrigs-sirenen?..safe manöver.

Sigge sa...

Medan hela det kustnära området vid Östersjön står i lågor spelar svenskarna rundpingis i sin bostadsrättsförenings gemensamhetslokaler i källaren. Och klart man måste basta efteråt! Allt annat vore ju äckligt. Inga skyddsrum här. Bara Safety Evacuation Area: en stor park eller öppen plats där man står lika blottad som en tysk i Playa del Sol för de nordkoreanska missilerna...

CECILIA sa...

Är du helt säker på att det var Australien du var i och inte Afrika? Flugor som kryper in i ögpnen låter inte riktigt som något jag någonsin upplevt här... Ju mer jag tänker på det ju mer säker är jag på att du menar Afrika. Etiopien kanske. Jag har knappt aldrig sett en fluga här. Men så är jag ju en big city girl också....;-)

Sigge sa...

Mmm när jag tänker efter bodde jag nog mest i ett tält med svaga pinnar efter vägrenen i Western Australia och Northern Territory. Inte ens coolt när man var 21 och kanske inte så representativt...