fredag 1 juni 2007

The Ring of Fire


"Japan vilar nervöst på en seismologiskt oregerlig vägkorsning av tektoniska plattor." Jag läste det någonstans (orkar inte googla fram källan) och skrev ner det i min lilla bok. Det är i alla fall det jag tänker på just nu. Ibland så måste man ju tänka på det. Att man bor precis där "The Ring of Fire" är som allra rödast. Att närsomhelst kan det hända. Tokyoregionen hotas av en ny "big one", den måste komma förr eller senare. Alla är medvetna om det och enligt experterna är domedagen långt överskriden. Om det blir en rejäl quake ska man lägga sig under bordet. Det har jag läst i "Safety Guide: Protecting Ourselves From Earthquakes", en tjock broschyr i fyrfärg som kommunen delat ut till stans alla hushåll. Jag tänker: Håller bordet för de tre våningarna som vi har ovanför oss? Förra fredagen sjöng vi Cashs "Ring of Fire" på karaoken. Det lät helt überdjävligt.

Bilden är snodd någonstans ifrån

2 kommentarer:

Mikusagi sa...

I min bok "Japan - allt du vill veta" står det att man skall lägga sig under ett bord och hålla i bordsbenen, släcka elden och inte hoppa ut genom fönstret.
Det är alltid bra att veta att man inte skall hoppa ut genom fönstret.

Sigge sa...

Bra att du sa det där om att hålla i bordsbenen. Det stod inte i min broschyr :)