fredag 6 april 2007

Brrrrrrr

Jag har frusit varje dag sedan jag landade i Japan. Förutom den 23 december och 18 januari då temperaturen faktiskt klättrade över 20 grader. Men alla andra dagar. Sedan december har det varit något slags skånskt, fuktigt vinterväder. Råkallt. Jag minns en gång då jag besökte Skåne i november. Det var 9 grader och fuktigt i luften. Jag har aldrig frusit så mycket i hela mitt liv, och jag är ändå uppväxt i det som kallas Norrlands inland och fjälltrakter i P1:s väderleksrapport. Temperaturen här i Tokyo har legat stadigt på runt 10 grader i snart 4 månader. Ofta har det varit lite sol. Ännu oftare har det blåst nästan orkanvindar. Tvätten snurrar sig fast runt tvättlinan och blir svår att ta ner. Jag skrev tidigare på bloggen om att det inte snöat i Tokyo alls denna vinter, och om hur det nu måste vara försent eftersom körsbärsträden redan börjat blomma...

Jag såg fram emot att komma hem och möta våren i Japan efter 2 veckor i Vietnam. Såg fram emot varmare väder. Att slippa ha vantar på mig inomhus. Att kanske få hänga in jackan i garderoben för den här säsongen. Och så kommer jag hem. Det är 10 grader. Lite sol. Det blåser. Och idag snöade det i Tokyo! Det är första gången någonsin som det snöar i Tokyo i april, enligt Kyodo News. Jag vill anklaga någon, men jag vet inte vem. Det borde finnas någon slags Väderombudsman. Hos Väderombudsmannen skulle man kunna fylla i typ blankett B56 rörande orättvis behandling av väderlek. Då har man i alla fall officiellt fått säga att det här är banne mig fördjävligt. På ett papper som arkiveras. Det skulle kännas lite bättre.

Samtidigt som snön faller över Tokyo faller också körsbärsblommorna sakta till marken. Det är myckert vackert.

Inga kommentarer: