måndag 9 april 2007

Det här tycker jag om gamla rasistiska och sexistiska extremistgubbar

På Tokyopolitikfronten intet nytt. Det var guvernörsval igår i 13 av Japans 47 distrikt, däribland Tokyo. Igår kväll kunde jag surmulet konstatera att 74-årige Ishihara får fortsätta att styra huvudstaden i landet med världens näst största ekonomi. Hur kommer det sig att denne extremhögerpopulistiske man väljs om gång på gång? Jag läste någonstans att "han säger det som japanerna egentligen tycker, men inte själva vågar säga". Detta är alltså mannen som gjort sig känd för kvinnofientliga uttalanden som "gamla kvinnor som lever efter fertil ålder begår synd och är helt oanvändbara" samt invandringsfientliga åsikter som "vi borde bara låta intelligenta människor komma hit." Detta sades i landet med nästan 130 miljoner invånare och där endast 34 personer beviljades asyl år 2006. Jag hoppas verkligen att de 50 % av röstande Tokyobor som valde att lägga sin röst på Ishihara inte delar dessa åsikter. Att de kanske valde honom för hans ambition att söka OS 2016 samt att reducera hösnuva (jo, det är sant!). Men sanningen är att Japan är relativt rasistiskt.

Jag skulle vilja replikera med ett eget kontroversiellt uttalande: "Gamla rasistiska och sexistiska extremistgubbar som verkligen gjort sitt borde arkiveras i en gammal dammig låda någonstans och glömmas bort för eftervärlden." Jag vet, jag är alldeles för snäll. Åhhh, och jag som var inne i en gilla-Japan-fas. Nu förstörde han det också! Jag blundar och tänker på japanskt vårmode, tonfisksashimi på favvo-izakayan, sakura, planerade rundresor när besökare från Sverige börjar trilla in i slutet av april, bergochdalbanan vid Tokyo Dome, alla vänliga och roliga japaner jag känner, helgpromenader i Shimokitasawa, Naka Meguro och Daikanyama, neonljusen i Tokyonatten mm mm. Sådärja, nu gillar jag Japan igen. Inga dumma gubbar ska få förstöra.

Om valet:
SvD
Japan Today

Om rasism i Japan (OBS: inte helt neutral artikel):
Länk till Wikipedia

Om Shintaro Ishihara:
Länk till Wikipedia

Inga kommentarer: