fredag 6 juli 2007

Japansk popkultur - hetast utomlands?


Läste en artikel som bara säger ALLT om den känsla jag hela tiden haft om japansk popkultur sedan jag flyttade hit. De berömda pusselbitarna som faller på plats, liksom. Att utomlands är allt japanskt så himla hett och nyskapande, och man får en känsla av att allt som har med framtiden att göra skapas i Japan. Men väl på plats ser man att den unga generation, som ska föra det skapande arvet vidare, mest bara är antingen en skara osäkra, lågutbildade layabouts, eller blivande salarymen/women vars enda syfte med livet är att konsumera, inte skapa. Den japanska popkultur vi hajpar ihjäl utomlands är egentligen sådant som skapades för längesedan av en generation som passerat 30-strecket (oftast 50-60-strecket) för längesedan. Framtiden för "Cool Japan" känns verkligen oviss. Japan Inc. är död, länge leve Kina Inc!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur var South-Corea Inc.?

Sigge sa...

De kommer snart gå om Japan i coolhetsfaktor. Annars är det också mycket gammal japansk kultpopkultur där också, som i västvärlden.