tisdag 17 juli 2007

Tonari no Totoro

Man bara måste se den japanska animefilmen Tonari no Totoro, eller My Neighbour Totoro som den heter på engelska. Den är sååå rar och det finns inga som är onda. Men ändå inte sådär urgullig och sliskig. Den är liksom mer poetisk. Också innehåller den finfin japansk landsbygd. En försköning av den verkliga landsbygden. Ungefär som England brukar se ut i filmer. Typ som i Harry Potter och Bridget Jones Dagbok, dvs. inte som det ser ut i verkligheten. Tonari no Totoro, hade i alla fall fått ett sånt där klistermärke som det står "Guldrulle" på om jag jobbade i en videobutik. Här ett litet smakprov:

4 kommentarer:

Lupo Manaro sa...

Åhhh, den här filmen visade min ex-pojkvän för mig på vår första dejt - så den kommer alltid att ha en alldeles speciell plats i mitt hjärta!

Fin på alla sätt, och filosofisk. Sällan man får det i animerade filmer som mest brukar vara stökiga och högljudda. Älskar scenen då de står i regnet i hållplatsen och väntar...

Sigge sa...

Scenen när de står på busshållplatsen är min favvo också. Love it! Tycker TnT är mycket bättre än både Spirited Away och Moving Castle, som annars fått mycket uppmärksamhet.

Lupo Manaro sa...

Har faktiskt inte sett nån av de andra filmerna (även om jag tänkt göra det).

Mitt intresse för Japan kom genom pojkvännen, men har liksom dröjt kvar även trots att vi inte direkt umgås just nu. Läser din blogg och ett par andra om svenskar i Japan som jag hittat.

Han visade mig även en lite mer udda animerad film som jag gillade mycket - "Cat Soup". Är det något som du har sett?

Sigge sa...

Checkade in den där Cat Soup. Den va ganska udda. Men cool på nåt sätt.