tisdag 3 juli 2007

Se här! Ett gäng 80+:are!


Jag vet inte hur många politiska skandaler det varit i Japan sedan jag flyttade hit. Jag har helt enkelt tappat räkningen. Jag har sagt det förr, och jag säger det igen: Det här landet skulle må bra av lite nya (mer open-minded) politiker i regerande ställning. Jag vet inte vad medelåldern i den där församlingen ovan är, men jag gissar på 82. På frågan om hur det står till med jämställdheten i regeringen så talar bilden också för sig själv. Ungefär lika illa som i landet i övrigt alltså (därmed representativt?). Försvarsministern som tvingades avgå idag (pga ännu en i raden av alla dessa grodor som hoppar ur politikermunnar) har dock ersatts av en kvinna. Japans första kvinnliga försvarsminister. Se där, något som bryter mönstret i alla fall.

Inga kommentarer: